چاپ کارت پرسنل و شناسایی

  • ۰
  • ۰

معرفی کارت سلامت هوشمند

سازمان تأمین اجتماعی قصد دارد که تا پایان سال برای تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی کارت هوشمند سلامت صادر کند. همزمان با جایگزینی این کارت با دفترچه تأمین اجتماعی، مسئولین سازمان تأمین اجتماعی با همکاری وزارت بهداشت، طرح ایجاد پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان را نیز در دستور کار خود دارند.

کارت سلامت چیست؟

کارت سلامت یک کارت پلاستیکی شبیه کارت اعتباری است که اطلاعات درج‌شده روی این کارت توسط کامپیوتر قابل‌خواندن است. این کارت به‌منظور تسهیل ارائه مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود و می‌تواند اختصاصی یا غیراختصاصی باشد. کارت اختصاصی کارتی است که فقط حاوی اطلاعات پزشکی است و کارتی که در آن اطلاعات بیمه، مالی و اعتباری، تحصیلی و غیره با اطلاعات پزشکی ترکیب شده باشد، یک کارت غیراختصاصی است.

کارت‌های سلامت با عناوین مختلفی از قبیل کارت بیمه سلامت، کارت بیمار، کارت بیمارستان و کارت مراقبت‌های پزشکی اورژانس مورداستفاده قرار می‌گیرد. در کل دو نوع از این کارت‌ها کاربرد زیادی در مراقبت‌های بهداشتی دارد:

  • کارت اطلاعات بیمار (PDC)
  • کارت تخصصی سلامت (HPC)

کارت اطلاعات بیمار، کارتی است که حاوی اطلاعات پزشکی کامل، دقیق و به‌روز بیمار است که دست خود فرد است تا در موارد اورژانس در دسترس باشد.

کارت تخصصی سلامت، یک کارت مجوز دسترسی شخصی است که جهت متخصصین مراقبت‌های بهداشتی صادر می‌شود. درواقع کارت تخصصی سلامت کلید دسترسی به اطلاعات کارت بیمار است. (+)

.

صدور کارت سلامت

محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران از گسترش پوشش بیمه‌ای در سطح کشور و صدور کارت‌های هوشمند سلامت بین بیمه‌شدگان خبر داد. او در ادامه گفت: «در این راستا پروتکل‌هایی تدوین شده است که قرار است اشخاص فاقد بیمه تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند.»

محمدعلی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه کار تعویض دفترچه با کارت هوشمند در زمان‌بندی مشخص انجام می‌شود، گفت: «همزمان با اجرای سرتاسری طرح استفاده از کارت‌های هوشمند، در یک زمان‌بندی مشخص با فراخوان یا مراجعه به شعبه کار تعویض دفترچه با کارت انجام می‌شود. برای دریافت کارت‌های هوشمند سلامت یک‌بار مراجعه کافی است.»

همتی با اشاره به مزایای این کارت، تأکید کرد: «با یک‌بار مراجعه برای دریافت، فرد دیگر هیچ مراجعه‌ای به شعبه نخواهد داشت و نیازی به حضور برای تمدید اعتبار نیست. این کارت‌ها به‌صورت الکترونیکی تمدیدشده و اطلاعات فرد نیز در آن تجمیع می‌شود.» (+)

سید محمود تارا، سرپرست دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به اجراشدن طرح پرونده الکترونیک سلامت بهداشتی توضیح داد: «با شروع برنامه تحول سلامت، بحث پرونده الکترونیک سلامت که از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه مسکوت مانده بود، اجرا شد و سامانه مربوط به آن به نام سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) طراحی شد.»

تارا در خصوص کارت سازمان تأمین اجتماعی و اتصال آن از سوی این سازمان به حوزه سلامت، گفت: «استفاده از این کارت فقط در مراکز ملکی تأمین اجتماعی باید صورت پذیرد و اگر بخواهند از این کارت برای دیگر مراکز درمانی استفاده کنند باید با هماهنگی وزارت بهداشت باشد.»

 

جهت آشنایی با کارت های هوشمند و یا ثبت آگهی رایگان به سایت شهر 24 مراجعه کنید.

  • ۹۹/۱۱/۱۵
  • هانیه اکبرپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی